CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sunday, May 3, 2009

Musafir

Alhamdulillah...

Dalam kesibukan mengejar rezekimu di dunia ini, aku telah diberi kesempatan, diberi ruang untuk mencari ilmuMu Ya Allah, sempat ku berhenti disuatu tempat dimana disitulah bermula segla-galanya, bermula pengalaman yang banyak mengajar hidupku erti kehidupan, mengajarkan daku erti susah payah, kelainan budaya menjadi salah satu cabaran untuk menerima dan belajar enti seorang insan.

Bukan semua manusia ini sama, tatacara dan gaya kehidupan di setiap benua pasti dapat mengajar kita apa itu menerima dan bersyukur. Awal bulan lalu iaitu bulan April, tidak diduga, no telefon sahabatku dari tempat belajar ku di mesir, telah pulang ke kampung halaman, ust Daing telah memberi no telefon ust Nizam di Selangor untuk bertanya khabar. Alhamdulillah, tanpa diduga beliau telah berkata bahawa "Adakah aku ingin meneruskan dan mengambil 2 madah peperiksaan akhir pada tahun ini, kerana pada 15hb mei 2009 akan bermula exam Niha'i. Ku rasakan masa pantas berlalu, dengan sedikit pengorbanan, aku cuba mengimbas kembali akaun dan pelan rancangan keluarga tahun ini, adakah sempat untuk aku membuat persiapan untuk ke sana.

Setelah ku yakin semnua berjalan lancar, ku terus memutuskan suratku ke pegawai atasan ku, dan seruanku untuk sambung belajar disambut baik oleh Ketua Penolong Pengarah tempatku bekerja. Setelah semua persiapan sudah dibuat baik urusan di Malaysia dan Mesir telah dapat ku selesaikan. Tiba haribulan 30 mei, aku berseorangan telah bertolak dnegan menaiki kereta wira JFM 7744 seorang diri ke Kuala Lumpur. Di sana aku telah berjanji dengan sahabatku di sana untuk menjaga keretaku sepanjang aku belajar. Hanya di hadapan rumahku di Johor, telah menyaksikan perpisahan aku dengan isteri tercinta bersama anak-anak untuk aku meneruskan perjuangan yang belum selesai. Al-Maklum nanti jika isteriku ikut sekali bagaimana dan siapa yang ingin membawa beliau pulang?.

Alhamdulillah, sepanjang perjalanan ku dari Johor Bahru ke Muar, hujan mencurah-curah seperti menangisi pemergianku meninggalkan orang yang dikasihi demi menyeru seruan dakwah islamiah. Tiba di Muar, dapat ku pohon restu ibu bapaku serta adik2ku di sana. Tepat jam 12 tengah hari, aku terus berangkat ke K.L menggunakan "jalan dalam" melalui Melaka, tiba di Tampin, Negeri Sembilan, baru aku menggunakan highway untuk sampai ke Kuala Lumpur. Al-maklum banyak perkara yang perlu dijimatkan, menunggu duit sumbangan pasti lambat untuk dimasukkan. Sumbangan telah dipohon dari tempat kerjaku namun belum ada jawapan, tunggu saje lah. Jika ada itu semua adalah rezeki.

Tiba di K.L jam 4 petang, aku terus ke rumah ibu saudaraku di Taman Keramat, Ampang. Di sana aku mengambil barang-barang yang telah dikirimkan oleh makcik dan nenek untuk anak dan cucu mereka di Tanta dan Iskandariah. Malangnya tidak berjumpa dengan nenekku di sana kerana beliau tinggal dirumah Makcikku yang seorang lagi. Tepat jam 6.30 petang seperti yang dijanjikan, sahabatku menelefon ku untuk mengambilnya dari tempat kerja kerana kereta beliau telah rosak. Aku suruh beliau menaiki Putera LRT ke Jelatek untuk aku one way sahaja mengambil beliau.

Tiba jam 8 mlm, aku singgah di RnR highway baru (tah kat mane tah) untuk solat maghrib dan jamak isya', selepas itu kene la tol 2.00, pastu terus ke carrefour, putrajaya untuk tukar duit malaysia ke us dollar, 508 myr bersamaan dengan 140 us dollar. Setelah itu kami sempat makan di kg abu bakar baginda di bangi dan setelah selesai makan, terus ke Bangi untuk mandi seketika di rumah sahabatku di flat bukit mahkota.

Selesai mandi, solat hajat dan musafir, jam 11 mlm aku terus berangkat KLIA. Tepat jam 12 tgh mlm aku tiba di sana, selepas check in barang2, aku ajak la sahabat aku ni temankan aku kerana pada malam itu, tiada siapa yang menghantar aku ke KLIA. Sehingga jam 1.30 pg 1 mei 2009 aku suruh mereka pulang sahaja kerana pada sangkaan awalnya aku ingat mereka cuti pada esoknya, tetapi mereka ingin membuat O.T pula.

Jam 1.30 pg aku masuk dan tidur di kerusi menunggu pintu kapal terbang terbuka. Jam 2.15 pg bermula orang2 di situ check in. aku pun masuk sekali. Yang ramai kelihatan hanyalah warga arab yang ingin pulang ke negara mereka. Sudah menjadi tabiat orang arab, pabila musim panas mereka akan 'lari' ke Asia kerana udara di sini nyaman sekali.

Jam 3.15 kapal terbang Kuwait Airlines pun berangkat meninggalkan bumi Malaysia. Jam 6.30 pg waktu tempatan aku tiba di Kuwait, waktu Malaysia 11.30 pg. Pusing2 aku di situ, da la tak diberi tempat tido, transit smpai 8jam. Aduh! penat juga la duduk di kerusi. Nasib baik ade la gak wifi. Boleh chat2 skit :D, sempat la juga jalan2 di kedai2 yang kononnya free duty dapat murah... tetapi memang murah saru cd lagu ori hanya 1.2 KD duit sana dipanggil kuwait dinar (KD). cd cerita smallville hanya 18 KD... satu season... tapi itu hanya kiraan orang2 yang belum di tukar ketukaran asing. Lihat di money changer die tak tulis berapa us bersamaan dengan nilai yang terpampang di screen di situ. 1 us ke bersamaan dengan 283600, 10 us = 283600, 100 = 280000, mase tu kire tak pandai la nak tukar2ni, pstu aku masuk la satu kedai handset ni. Ada mat saleh ni saje je nk tanya berapa nilai dalam dollar harga handset disitu. Die pun tunjuk satu handset ni. Pastu jurujual di situ sebut (org filiphine) 100 dollar. Dalam hati cakap " handset ape tu?'', sekali tengok handset cikai je.. tgk nilai KD die 28 je.. mak ai.. tinggi betul nilai duit kat sana... nasib baik tak tukar duit kalau tak abis kat sana jer.. terus dok diam2 hehehehe.

Jam 2 ptg waktu tempatan, waktu malaysia 7 petang, kami berangkat dari Kuwait ke Cairo. sampai di Cairo jam 5 petang waktu tempatan dan waktu malaysia 10 malam. Nasib baik Imigresan arab tak banyak songeh. Tapi beg nye pulak lambat keluar. pukul 6 lebih baru dapat keluar pasal tunggu beg. Pastu nak keluar tu Kastam pula nak check, dia ade la minta passport sambil tanya dalam beg ni ade ape?... "alamak! aku da lama tak cakap arab ni?, ape yang aku nak cakap dalm ni ade kerepek?.. kerepek bahasa arab aper?...ah bantai je la "ta'am". Tanpa aku sedar aku terberi die satu pamplet pasal bola yang aku ambil semasa sebelum check imigresen. tanpa die suruh buka bg, dia kate kat aku jalan2... aku gelak sendiri dalam hati... alamak tersalah bagi pulak... hehehe...

Di luar airport, sahabatku budak johor sudah 1 jam menunggu, Katat nama die. Seperti dijanjikan, die menyewa kereta dari sahabatnya, orang thailand nama panggilan ust Mat. Ust Mat ni da duduk Mesir dekat 15 tahun. dah jadi Core duo senior la... Jadi pergilah kami ke ARMA kejap, asrama rumah melayu abasiah di kaherah untuk aku menunaikan solat zohor dan asar. Selesai solat terus pecut ke Mansurah. Katat da dapat bahagiannya yang dikirim oleh kakaknya, terus tak nak ikut, bukan ape esok pereksa katenya. Akupun paham keadaan belaiu.. dieprtengahan jalan aku singgah beli prepaid Etihad, sepuloh genih, Topup sepuluh genih.

Sampai Mansurah dalam pukul 8 lebih, rumah sahabat aku namanya muhaimin. Tiba di bawah bloknya, aku terus naik ke atas.. macam ingat tak ingt je rumahnya. AL-maklum da dua tahun da balik malaysia. Aik?.. rumah gelap je betul ke?... bila beri salam, yang keluar orang melayu. Ust Saipun namanye. Aku tanya la ust Muhaimin mana?.. dia da cuak je.. die tgk mcm kenal tak kenal je yang mamat ni... sekali Muhaimin keluar.. ha.. baru la kitorang bersalam-salaman... sampai sudah.. nak jadi cerita rumahnye muhaimin takde elektrik da 3 hari da.. pak arab si tuan rumah la tukar meter.. da problem..

malam tu berhijrah lagi la aku dan sahabat2 ke rumah sahabat lain(Ust Adham) untuk tumpang bermalam...

ZZZzzzZZZzzz

2 orang pesan:

Husna Sani said...

kesiannye kt Abu Zar..
smg Allah mudahkan semua urusan..
hu hu hu

hood@sunny said...

nama pon mesir - xsah la kalo x dpt musibah~

semoga terus sabar.. gambatte ne!!