CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sunday, July 12, 2009

Berapa tahap keyakinan diri kite?

It was late at night. But my family, we had a 1 ½ hr discussion ( boleh jugak dikatakan kelas motivasi/ ilmiah) handled by my beloved father. Semua ahli dalam rumah hatta anak aku yg setahun tu pon join sekali..(hehe)..

‘Kelas’ yang bertemakan “Self-confidence” ini walaupon bermula jam 10 mlm, yang mane mate pon dah start rabun2 ayam, otak da mula nk melayang2, TAPI BERBALOI!!

(Thanks to ayah!!)

Hmm, bila bercakap tentang keyakinan diri, berapa ramai diantara kite yang sudah dapat mengenal pasti tahap keyakinan diri masing2..

Di sini ade 3 situasi yang mungkin dapat membantu kite dalam mengenal pasti ‘Self confidence’ dalam diri

1) Untuk membuat sesuatu perkara, kite berani mengambil risiko, tak kisah ape org sekeliling kate..dan bersedia dgn perkara2 positive dan negative

2) Untuk membuat sesuatu perkara, kite tak berani mengambil risiko, kite tak mahu orang mengata, kalau boleh kite hanya ingin buat ape yang akan menyenangkan orang sekeliling sahaja

3) Untuk membuat sesuatu perkara, kite berani mengambil risiko, dan pada masa yang sama sangat mengharapkan keajaiban akan berlaku dan 100% yakin akan berjaya.

Mungkin kite boleh saja buat andaian yang kite tergolong da;lam golongan yang mana satu.tetapi tak semestinya andaian kite itu tepat. Cuba buat ‘small talk’ ngan org2 terdekat kite.Buat bincang. Pikir2 blk pengalaman yang telah kite tempuhi.Kadang2 bl kite kate kite dlm gol 1, rp2nya kite ni kat no 2…begitulah sebaliknya.

Stop for a while

Take a break

Tak perlu gopoh nk habiskan pembacaan

Kenali diri sendiri dahulu…

Ok?

Sekrang selepas kite da tahu kite kat tahap mane, let me share with u…Situasi pertama menunjukkan yang kite ni orangnya ade tahap keyakinan diri yang baik.

Situasi kedua pula adelah sifat orang yang takde keyakinan diri…die asek nk ‘play safe’ je. Situasi ketiga pula menunjukkan org yang ter ‘over’ confident, ini pon tak bagus..blh makan diri sendiri…Hmm…Yok muhasabah diri yok!! The choice is in our hand…Buat pilihan yang bijak!!

0 orang pesan: