CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, May 19, 2009

Sampai ke Imtihan

Hari ini genap 19 hari aku berada di Bumi Ambia', Mesir, Alhamdulillah segala urusan telah di uruskan dengan sempurna. Yang tak sempurna pun boleh dimasukkan ke dalam ketogori sempurna. Apa itu tidak sempurna? itulah perkara membuat visa pelajar di sini. Semuanya gara-gara kepayahannya orang-orang luar untuk berurusan dengan Pak Arab.

Perkara ini, rasanya hanya berlaku di Muhafazah Mansoura sahaja. Apa tidaknya, perkara memula perlu dilakukan oleh semua wafideen(Pelajar Luar Negara) adalah perlu mendapatkan Pengesahan Kuliah dari Pejabat AL-Azhar, sedangkan aku telah sampai waktu pembelajaran sudah tamat. Jadi alasan ammu2 pejabat adalah tidak wajar untuk mengambil tasdiq (pengesahan kuliah) selepas waktu belajar. Keduanya perlu pergi ke jawazat untuk membuat visa. Apabila ke sana bukan urusan visa yang akan ditempuhi, akan tetapi sema wafideen harus berjumpa dengan Amnu Daulah. Mereka ini adalah seperti Pihak2 keselamatan dalam negeri. Jika belum menemui beliau maka visa tidak akan dikeluarkan. Hendak tunggu berjumpa dengan Amnu Daulah je memakan masa lebih sebulan.

Jika Amnu Daulah telah meluluskan untuk mengambil visa, perlu semula ke jawazat untuk memberitahu perkara tersebut. Kes semasa di jawazat lain pula, apabila ke sana, jika mereka tidka ada mood atau .... apa saja la.. mereka dengan senang hati, dengan satu perkataan "Bukra"(esok). pergi esok pula, perkataan sama akan dijawab. Masa setiap pelajar kadang2 berbeza. tidak boleh hari2 pergi ke sana. Jikalau pelajar perempuan cepat pula mereka menguruskan. Betul2 Pak Arab la katekan. Pantang nampak dahi licin.

Perkara yang sudah dikatakan sempurna adalah perkara yang paling penting untuk aku melaksanakan misi dan matlamat aku datang ke Mesir. Menamatkan dan menghabiskan bacaan dua kitab yang akan dibawa dalam peperiksaan akhir nanti adlah suatu kesyukuran kerana habis sudah aku memahami kedua2 mata pelajaran tersebut. kedua2nya mata pelajaran Hadith, Hadith Mauduie dan Hadith Tahlili.

Hadith Mauduie memaparkan Hak-Hak Dalam Islam Yang harus di lakukan oleh Setiap orang Islam. Hadith Tahlili pula berkaitan dengan Hukum Hudud yang perlu dilaksanakan oleh Negara Islam kerana yang boleh menjalankannya adalah Amir(Pemimpin) atau Imam sesebuah negara.

Alhamdulillah perkara-perkara ini telah selesai. tinggal mahu menghafal dalil2 yang berkaitan sahaja... semoga Allah mempermudahkan urusanku dan memenangkan hatiku untuk menjawab segala persoalan yang akan diberi oleh Doktor... Peperiksaan akan bermula dengan madah Hadith Mauduie iaitu pada 28/05/2009 dan Hadith Tahlili pada 04/06/2009. Doa dari sahabat-sahabat amatlah diperlukan. Ameen....


Imarah-Imarah ayng ada sekitar Bandar Mansoura

Rupa duit di Mesir seperti sudah digunakan sepuluh tahun

Makanan kegemaran yang lagi best dari PizzaHut dan Domino Pizza, Capochino.

Anak-anak Pak Arab bermain bola

0 orang pesan: